Von Creative Commons zu Creating Commons

Die traditionelle Ordnung der Kultur – mit klaren Positionen für KünstlerIn/AutorIn, Werk und Publikum, vermittelt durch ProduzentInnen, VerlegerInnen, GaleristInnen etc. – ist durch die Digitalisierung endgültig in eine Krise geraten. Wie die neue Ordnung aussehen wird, ist nach wie vor unklar und höchst umstritten. Die erste Runde der Auseinandersetzung wurde auf dem Gebiet des Urheberrechts und damit über die Kontrolle der Zirkulation ausgetragen. In der aktuellen Runde dreht sich alles um zentrale Plattformen und deren Strukturen von Ordnung, Zugang und Wertschöpfung. Als ProduzentInnen der Kultur stehen KünstlerInnen im Zentrum dieser Umbrüche. Während ein Teil beflissen ist – vermeintlich im Eigeninteresse – die Rechteindustrien bei der Durchsetzung strikterer Gesetze zu unterstützen, verstehen sich andere als Ingenieure einer neuen Ordnung und experimentieren mit der Entwicklung eigener Formen von sozialer Produktion und Zirkulation. Continue reading “Von Creative Commons zu Creating Commons”

Commons Are not the Sharing Economy. A comment to Ossewaarde & Reijers (2017)

Ossewaarde, Marinus und Wessel Reijers (2017): „The illusion of the digital commons: ‘False consciousness’ in online alternative economies“, Organization 24/5, S. 609–628. (paywalled)

From the abstract:
“Digital commons such as Wikipedia, open-source software, and hospitality exchanges are frequently seen as forms of resistance to capitalist modes of production and consumption, as elements of alternative economies. In this article, however, we argue that the digital commons cannot by themselves constitute genuine forms of resistance for they are vulnerable to what we call ‘the illusion of the digital commons’, which leads to a form of ‘false consciousness’.”

This is both an interesting and annoying article. It’s interesting as it details how „sharing“ can be put into the service of profit-driven centralization. It’s annoying because it uses a small number of cases to make sweeping claims that feel more than a little disingenuous.

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The notion of the „commons“

In this research note, I try to clarify what I mean when I use the notion of the „commons“ in the context of this research project. The note is intended to further the research group’s shared understanding of the term. But at this point, it’s my personal point of view.

Usually, commons are regarded as complex, comprehensive institutions. De Angelis & Stavrides (2010), for example, differentiate between commons (resources) commoners (people, community) and commoning (ongoing social practices).

For a dictionary entry, I defined commons simply as “resources managed by a community for joint use. ” (Stalder 2017) Continue reading “The notion of the „commons“”

Commonist Aesthetics

With Commonist Aesthetics, the editorial team Binna Choi (Casco), Sven Lütticken, Jorinde Seijdel (Open!) introduces “the idea of commonism” – not communism – as a topic that various writers and artists will explore and expand upon in the course of this series. Commonist aesthetics pertain to the world of the senses, or a “residually common world” that is continuously subject to new divisions, new appropriations, and attempts at reclamation and re-imagining…. Full Article at Open!

Articles in this series so far:

Giving What You Don’t Have (springerin Interview)

In a conversation with Felix Stalder, Cornelia Sollfrank provides background information on her current research project Giving What You Don’t Have – a project that explores ideas of peer-to-peer production and distribution in the art context. (published in springerin, Kritische Netzpraxis, Band XXI – Winter 2015, pp. 35-37, originally in German).

FS: Your current project “Giving What You Don’t Have” (GWYDH) can be read as a continuation of your intensive engagement with copyright in the digital context. At the same time, it also marks a turning point. Whereas earlier works often centered around how inappropriate and frequently obstructive copyright is in terms of current practices, now you are dealing with projects that largely ignore copyright. What was the reason for this change of perspective?

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Zum Stand der Commons

Hintergrundinterview mit  Felix Stalder von Krystian Woznicki,  Berliner Gazette.

1. Commons ist in gesellschaftspolitischen Debatten in aller Munde: Von “collaborative commons” (J.Rifkin) bis hin zu “atmospheric commons” (N.Klein). Wie schätzt Du die aktuelle Konjunktur ein? Worauf führst Du sie zurück? Welche Positionen hältst Du für wegweisend?

Das Interesse an den Commons nährt sich aus zwei Quellen. Zum einen aus der tiefen Krise der kapitalistischen Ordnung, die sich nicht nur in der Finanzkrise, sondern vor allem in der Umweltkrise manifestiert. Hier werden sehr fundamentale Konstruktionsmängel deutlich, etwa, dass die „Umwelt“ als Externalität betrachtet wird, aus der man Rohstoffe entnehmen kann, oder in die man Abfall entsorgen kann, ohne dass dies ins ökonomische Kalkül einbezogen werden muss. Dieses Problem kann auch ein „grüner Kapitalismus“ nicht lösen, denn Kapitalismus braucht solche Externalitäten, ohne diese hört er auf, Kapitalismus, das heiß ein System welches auf das Ziel der Kapitalanhäufung – und eben nicht andere – ausgerichtet ist, zu sein. Das ist kein neuer Gedanke, Karl Polyani hat den bereits in den 1940er Jahren sehr klar formuliert, aber heute sind die Folgen dieses Problem in Gestalt der Umweltkrise mehr als deutlich sichtbar und es ist schwer vorstellbar, wie der Kapitalismus, trotz aller Innovationsfähigkeit, dieses Problem angehen kann. Continue reading “Zum Stand der Commons”

Commons, informational (Dictionary Entry)

This is an entry which I contributed to the 2nd edition of the “Wiley-Blackwell Encyclopedia of Sociology” Georg Ritzer (ed). 2017.

We take it as a sign of the times that, for the first time, a major English language social science reference work contains the term ‘commons’.

Commons, informational

Commons are resources managed by a community for joint use. Commons have existed in different periods of time and in different cultural contexts as a wide variety of concrete institutions (Ostrom 1990). In the West, they have been marginalized by the rise of private property regimes at the outset of industrialization, particularly through the process of land enclosure (Linebaugh 2013). However, even in the West commons have never completely disappeared and, particularly in Alpine regions, traditional institutions of the commons have survived until today. Continue reading “Commons, informational (Dictionary Entry)”